Напоследък все повече световни музикални звезди избират България за дестинация, където да заснемат видео продукциите си. От Yungblud до Dua Lipa, a вече и Rita Ora, списъкът продължава да нараства, благодарение както на българските професионалисти в тази област така и зарди интересните източно европейски локации, с които разполгаме.

В началото на февруари, казахстанският продуцент Imanbek и британската певица Rita Ora обявяват публично, че скоро предстои премиера на ново общо EP от четири трака - "Bang". Водещата песен на проекта е „Big" - подходящо име, като се има предвид, че в парчето участват хитмейкър и световно известният диджей David Guetta и рапърът Gunna. Създадено в рамките на поредица Zoom сесии, EP-то "Bang" оглавява музикалните класации на 12 февруари. И четирите песни са написани в съавторство от Imanbek и Ora, които обещават „комбинация от модерна поп, клубна култура от 80-те и 90-те и ударна хаус музика“.

Но нека се фокусираме върху парчето "Big" и музикалният клип, сниман за него в България с участието на български екип. Както се забелязва, концепцията на снимките е насочена към това да се илюстрират по-скоро ранните години на Rita Ora, която е с албански корени. Костюмите са изцяло вдъхновени от албански носии, а локациите и декор, макар и да не са толкова бляскави или изтънчени, каквито сме свикнали да виждаме в предходни клипове на Ora като "For You", са особено подходящи за историята, която се разказва в "Big".

Важна част от българския екип в продукцията е хореографът Коста Каракашян, който асистира на британската хореографка Becky Hicks. В продукцията участват още популярни български лица като Евелин Малезанова, част от актьорския екип и не на последно място - талантливата млада танцьорка, хореограф и каскадьор Александра Драгова. Това не е първата музикална продукция от голям мащаб, в която участва Александра - в танцовата й кариера също се вписват и снимките на клипа за песента "Break My Heart" на британската певица Dua Lipa.

Успяхме да научим малко повече задкулисни детайли от снимките на "Big" лично от Алекс - от това какво е да работиш с големи западни музикални звезди, как се създава подходяща хореография за подобни проекти и какъв е цялостният отзвук от заснемането на продукции от тази сфера в България.

Кога за пръв път стана ясно, че ще участваш в клипа на Rita Ora, подготвена и развълнувана ли беше за новината?

Както за всеки един музикален клип, чуждестранен или български, първо се организират кастинги от агенции или от самата компания, която заснема клипа. Всеки от поканените на кастинг танцьори бива извикан самостоятелно, като му се поставят няколко задачи за изпълнение в кратък период от време. Конкретно този път имахме импровизация на различни музикални парчета, както и кратка актьорска задача. Обикновено след подобен кастинг, избраните танцьори получават обаждане в последствие за потвърждение, че са включени в екипа. В много малко от случаите се споменава предварително кой ще бъде изпълнителя, за когото ще се заснема клип - най-често ни информират дали той ще бъде чуждестранен от висок ранг или български, а окончателно става ясно около една седмица преди снимките. Колкото до вълнение, аз подхождам към проектите, в които участвам по професионален начин и третирам всеки ангажимент с еднаква важност, за да предоставям максимално добро качество винаги.

Знаем, че вече имаш опит с участието в музикални клипове, като "Break My Heart". С какво според теб снимките при Dua Lipa се различаваха от тези при Rita Ora?

При Dua Lipa организацията беше изключително стриктна, тъй като постоянно се налагаше да има смяна на декори, във вече готовото видео се забелязва през колко много "локации" преминава Dua за около три минути final cut. Освен всичко, пост продукцията също беше сложна, участваха много статисти, танцьори и екстри и отне доста време всичко да бъде монтирано по подходящ начин. Беше напрегнато, времето ни притискаше, но създаденият продукт в последствие беше повече от успешен. При Rita Ora от друга страна беше доста по-различно, хореографията ни вече беше в продължение на целия клип и Rita пряко участваше в научаването й. Събрахме се ден преди снимките, за да научим всичко, заедно с главния чуждестранен хореограф и асистент-хореографа ни от България - Коста Каракашян. Rita присъстваше в продължение на цялата репетиция и подходи изключително професионално към целия процес - мотивацията й да изпълни всички модернизирани хореографски елементи от народни танци, впечатли всички.

Изненадана ли беше, когато разбра, че концепцията на клипа ще се фокусира върху елементи от албанското и като цяло балканско битие (носии, локации), нещо по-нетрадиционно за американски музикални продукции?

Не особено, тъй като аз разбирам първоначалната идея на песента и клипа към нея по следния начин - това е история за израстване и достигане на невиждани висоти и успехи в дадена сфера, разказана от обикновено момиче от Косово, което има големи мечти и цели да ги постигне. Видеото има за цел да покаже и вдъхнови всеки, който иска да постигне нещо голямо в живота си, че независимо от кой край на света произлизаш, невъзможното може да стане възможно с много усилия и постоянство. Въпреки всичко това обаче, човек никога не трябва да забравя и отрича от корените си, а напротив - да се гордее с тях и да ги цени, тъй като те са важна част от оформянето на характера в неговата цялост.

Относно хореографията, беше ли дадена пълна свобода на българския екип за импровизация и идеи, или имахте предварителни насоки от екипа на Rita Ora?

Изключително добро впечатление ми направи режисьорката на клипа, тъй като тя беше с особено ясно виждане за цялостната идея на проекта и беше наясно кога и какви насоки да ни дава. Имахме частична свобода да импровизираме в танците, но през по-голямата част от времето ни се даваха ясни хореографски и режисьорски насоки.

Кой момент от тях ще ти остане като най-ярък спомен от целия проект?

Със сигурност няма да забравя лошото време, докато снимахме. Снимките през по-голямата си част се състояха навън, както в София, така и в Перник и поради това станахме "жертви" на силен дъжд, коварен вятър и непроходими локации. С други думи, беше си "оцеляване" до голяма степен.

Според теб тенденцията за заснемане на големи чуждестранни проекти в България развила ли се е много повече в последни години? Забелязваш ли засилване на интереса на другите страни към България в подобен артистичен план и да очакваме ли още мащабни продукции в бъдеще?

Мащабни чуждестранни кино и музикални продукции се снимат в България от много време насам. Не е тайна, че големи имена в тези индустрии, от Sylvester Stallone и Arnold Schwarzenegger до Selena Gomez и Dua Lipa са заснемали някои от проектите си тук, така че България не за първи път привлича вниманието на света от тази гледна точка. Все пак държа да отбележа, че тук работят и изключително забележителни български професионалисти, които взимат значително участие в снимачните процеси. Колкото до танцовата индустрия конкретно в музикални продукции, има още какво да се желае за в бъдеще, що се отнася до обръщане на повече внимание и оценяване на танцьорите от страна на музикантите. Въпреки всичко, подобрение в този аспект се забелязва в последни години и аз силно вярвам, че това ще продължи да се случва все повече.