Блестяща коса, бели зъби и кожа, която не е имала проблеми с акне никога. Това е описанието на почти всяка кампания за козметика. Гледаш съвършения модел, продукт на едно инстаграм поколение, и се надяваш, че сенките, които рекламира, ще те доближат до “перфектната” визия. Но Gucci определено няма интерес към продаването на този идеал за красота. Gucci красотата няма лимити, тя няма правила. Alessandro Michele, креативният директор на марката от 2015 година, вижда точно по този начин света и успява да предаде това послание както в модата, така и в красотата. 

“Perfection doesn’t exist, so let’s celebrate the things that are wrong in a good way.” (Inside the Wild World of Gucci’s Alessandro Michele)

Alessandro Michele е човекът, който върна бранда обратно в центъра на модата, защото успя да ни убеди, че Gucci не е въпрос на вещите, а на усещането за креативност, ексцентричност и дори за общност. И въпреки че определено трябва да притежаваш добър бюджет, за да си позволиш Gucci, вече изчезна задължението да имаш даден стил или да си от определена част от обществото, за да се припознаеш в марката. Gucci се превърна в любим бранд, както на феновете на висшата мода, така и на цялата hypebeast култура. Jared Leto определя Michele като “Steve Jobs на модата”, а Elton John споделя в свое интервю, че за първи път след смъртта на Versace се доверява и открива себе си във вижданията на известен дизайнер. 

Michele споделя в интервю, че когато започва работата си в Gucci, модата все още се е захласвала по един първокласен свят на “красиви крака и красиви коси”. Неговото вдъхновение идва от улиците и хората, а не от остарелите виждания за идеален и луксозен живот. Още с първата си кампания за Gucci Beauty той показа, че марката не е елитарен клуб, а е palazzo, в който има място за всички. Рекламните лица на парфюма са Dakota Johnson, която по това време е звездата в новия филм “50 нюанса сиво”, Hari Nef, първата трансджендър жена, подписала с модната агенция IMG Models, и Petra Collins,фотограф и режисьор.

Повечето парфюми се продават чрез секса и провокацията. След голямото количество такива реклами по времето на Tom Ford, Michele задава напълно нов тон за Gucci Beauty с парфюма Bloom, като за кампанията превръща Times Square в романтична цветна градина и облича рекламните лица в нежни рокли, достойни за Gucci Garden Galleria. Цветята, дългите рокли и пъстрите детайли успяват да ни пренесат в мечтаната градина, която е метафора за красотата на жените -  цветна, дива и разнообразна.

И когато говорим за детайли, в шоуто Gucci есен - зима 2020 красотата и модата са показани като ритуал. Възхваляват се всички малки елементи, създаващи перфектните визии, които виждаме на модните подиуми. Глобалният гримьор на Gucci Thomas de Kluyver избира пънк-гръндж грим: нанася гланц вместо сенки и смесва спиралата  L’Obscur свода, за да изглежда като сълзи.

Това е първият път, когато представят този нов продукт. Не се опитват да ни покажат как спиралата ще нидаде обем, дължина и привлекателен поглед. Гримът трябва да носи послание, а не само красота. Докато много марки ни убеждават, че гримът трябва да е перфектен, тук той е изкуство и креативността е издигната над съвършенството.  

Гримът е важна част от ревютата на Gucci и всички цветове и елементи са избрани от Michele. Лакът за нокти, нещо нетипично за повечето мъже, е задължителен за завършената визия. Преди всяко шоу дизайнерът сам избира лака, защото цветът има своя символика. И докато темата за маникюра и грима остава табу за много мъже, известните лица на Gucci като Harry Styles и A$AP Rocky не се страхуват да изберат цветен лак за нокти дори и в ежедневието. 

Често виждаме колаборации между Gucci и Harry Styles. Корицата на списанието Beauty Papers, където певецът носи грим, включващ сенки за очи и червилото Gucci в цвят 208, се противопостави на стереотипите за красотата. Кой трябва да носи грим? Какъв трябва да е гримът? Въпроси, на които Gucci определено няма да отговори, защото за Alessandro Michele красотата е мистерия, която не се нуждае от дефиниции.

“Странното е красиво. Колкото си по-странен, толкова си по-красив.”

В огромното количество beauty tutorials в YouTube, Gucci успява да се отличи. Клиповете са вдъхновени от иронията, хумора и закачливостта на 80-те. Кампанията L’Obscur включва и уроци по грим, в които освен да разберете как да нанасяте спиралата, ще научите как да сглобите шкаф или да изплетете пуловер на кучето си, защото уменията ви определено не са само в една насока. Gucci Mascara L’Obscur Tutorial: ClassicLook | Gucci Beauty.

 "Makeup should not mask, but rather exalt flaws and make them part of the language of beauty" 

Ако Gucci Beauty има свой манифест, то той би бил цялата кампания за червилата им. Мотото е "For the bold, the bright and the beautiful" и носи посланието, че автентичната красота се крие в несъвършенствата. Снимките включват и усмивката на Dani Miller, което се превърна в една от най-обсъжданите кампании за козметика. Защо? Защото показаха необработена и несъвършена красота. Цялата кампания носи духа на 80-те и показва увлечението на креативния директор към необичайното и различното. Гримът трябва да е комплимент към красотата, а не единственият път да се постигне. 



И въпреки че марката се възхищава на неподправената и уникалната ни красота, дори и пластичната хирургия намира своето място в Gucci вселената. Колекцията есен 2018 се превърна не само в моден, но и в културен феномен. Това е шоуто, което най-добре описва вижданията на Michele за мода и красота.

“Ние сме доктор Франкенщайн на живота ни. Вече всеки сам решава кой иска да бъде.”

Според него, шоуто разглежда природата на съвременната идентичност. Как всичко от позите и снимките в социалните мрежи до лесния достъп до пластичната хирургия ни позволява да се скрием, покажем или напълнопроменим себе си. Животът е като лаборатория. В миналото човекът е това, което земята и природата са му дали, а сега може да манипулираме всичко. За Michele това е толкова страшно, колкото и интересно. Gucci красотата не е само изискване към една неподправеност, а е свободата да бъдеш такъв, какъвто поискаш.

 Снимки: https://www.gucci.com/