Заравяйки ръце в корените на street и хип-хоп културата неминуемо ще стигнем до свещените четири елемента – графити, танци, MC и рап. Към днешна дата разиграни в безброй конфигурации, сливащи се и после разливащи се във фюжън с нови течения, те остават големите стълбове на това, което днес можем да наречем модерна култура. Ако отправим  поглед към еволюцията на танците от улицата и качването им на ниво сценично изкуство, то у нас в неон свети името на Георги Енчев – Goosh.


Тази година, създаденото от него crew, прераснало във времето в училище за танци и модерна култура - The Center чества своите 20. За тези двадесет през The Center са преминали над 10 000 души, създадени са над 6000 танца, спечелени са над 300 отличия от танцови състезания, а влиянието им над съвременната култура такава, каквато я познаваме днес, трудно може да бъде изчислено. The Center започва с мечтата на един човек, а на 4-ти октомври във Варна, където е и основната зала на центъра, тази мечта ще приеме съвсем реални измерения в техния live performance TWENTER- историята на една модерна култура. За това ново предизвикателство и за първите двадесет, днес си говорим с Гош.

В TWENTER слагаш нова за теб шапка – тази на режисьор и то на performance от такъв мащаб. Какво ще видим на 4-ти във Варна?

Аз тази шапка я нося вече 7 години, но сега фацата и е някак по-различна, тази е филцова и от най-скъпите. TWENTER е представление, което стои на границата между танц, театър и концерт. В него говорим за нас от тук нататък, след като сме вече на 20 и сме готови и завършени, така както е едно двайсет годишно човешко тяло. Участват 100-те най-добре подготвени танцьори и 15-те хореографи на The Center, бенд от 5-ма музиканти, войсоувър с гласа на Стоян Радев и специалното звездно мултивизуално участие на Михаела Филева и NDOE. TWENTER е представление с многопластова визуална и смислова наситеност затова смело можем да го наречем нашият културен манифест.


Няма танц без музика, каква е музиката, върху която сте градили хореографията?

Музиката е композирана специално за представлението от Валери Ценков и се изпълнява на живо от Страцимир Павлов, Стоян Роянов Я-Я, Нейко Бодуров, Георги Илиев и Валери Ценков. Музиканти към които винаги съм имал огромен респект, а сега сме заедно на една сцена. Мултижанров е спектърът, в който се позиционираме, но преобладаващите теми са в завърналия се в световен мащаб електрофънк.


Вие сте неделима част от модерната култура на България през последните 20 години. Как изглеждаше тя тогава и как днес?

Преди 20 ги нямаше платформите през, които днес срещаме и разпознаваме модерната култура. Живите срещи имаха решаващо значение. Днес няма условия за голяма част от онова, което работеше тогава, но пък има други несъществуващи до сега предимства. Модерна днес означава много повече динамична, отколкото водеща се по модата. Ако заговорим конкретно за модерната танцова култура то тя също празнува своите 20 на 4 октомври.

 
Казваш, че TWENTER  е не само live performance, но резултат от едно изследване за това как младият човек открива себе си, изгражда персона и намира своето място в обществото. Какво е да си преминал през тези процеси с 10 000 души, били част от вашата школа в различни периоди?

Реално с тези над 10 000 човека не съм работил само аз, а всичките 15 хореографи. The Center е на първо място танцово училище и грижата за всеки един прекрачил прага ни се превръща в най-важното нещо и остава такова завинаги. Всички тези процеси минават на първо място през нас хората отпред, затова личните ни ценности и философия на танцовото училище са нещата, от които зависи успехът им. Ние хореографите вървим редом с тях до тогава, докато ни позволят, а много често и дълго след това. Съзнаваме, че това е мисия свързана с огромна отговорност затова има неща, с които никога не правим компромис.


Хип-хоп танцът е част от уличната култура, колкото голяма част и промени ли се във времето?

Промени се толкова много, че даже спряхме да го наричаме хип-хоп танц а културата улична. Вече няма ясна стилова дефиниция в съвременните музикални течения, а от там и на всичко свързано с тях, ето защо ние се занимаваме с модерната танцова култура, а не с конкретен стил в нея.

Танците на The Center са пряко отражение на духа на времето, какво е то днес?

Действително сме имали танци, които са били символ на цяла една епоха в модерната танцова култура на България. Не съм сигурен дали днес е възможно това, не защото времето няма собствен дух, а заради невидимостта на всичко видимо. Опитваме се да го формулираме така, че да имаме образ, с който да работим.


Това са 20 години The Center, но и 20 години тежестта да си сред най-добрите хореографи на България и да държиш ниво. С какви чувства посрещаш тези първи двадесет?

В никакъв случай не съм със съзнанието, че съм сред най-добрите в България, друго ми е по-важно и винаги е било. Значението на това, което правя за света, за който го правя. За първите двайсет, ако можех да се върна в началото бих ги изживял по същия начин.

Билети за Twenter – историята на една модерна култура, могат да бъдат закупени на касите на Фестивален и конгресен център и в мрежата на EVENTIM.