Nike често обичат да изтъкват моделите си като революционни, но сега част от попадащите в точно тази графа, изглежда ще създаде доста главоболия на компанията. Или по-скоро на всички лекоатлети на дълги разстояния, които са лица на легендарния американски бранд.

Zoom Vaporfly 4% и ZoomX Vaporfly NEXT% са сред моделите, които могат да бъдат забелязани на краката на маратонци, които доминират в световен мащаб в последните две години. Сега обаче на дневен ред изскача проблем, който идва от възможно най-високото ниво в световната атлетика - международната федерация.

Промени в правилата ще доведат до ограничение на дебелината на средната част на подметката на маратонките, с които лекоатлетите тичат. Това не е всичко. Ограничение ще има и относно използването на карбонови нишки между стелката и средната част на подметката. Именно тези два елемента отличаваха последните модели за бягане на Nike от конкуренцията и често водеха до обвинение, че облагодетелстват използващите ги бегачи.

Тази новина автоматично дърпа ръчната за Nike и техния прототип Alphafly, който има не един, а цели три слоя с карбонови нишки. Елиуд Кипчоге носеше точно този модел, когато в контролирани условия (б.р. - кола, която задаваше темпото на Кипчоге, както и течности, които той приемаше по време на бяганет) през октомври миналата година успя да пробяга класическата маратонска дистанция от 42 195 метра за по-малко от два часа. Кениецът спря часовника във Виена на 1:59:40, но това време не е признато от световната федерация, от която ще дойдат и проблемите за Nike. Кипчоге продължава да е световен рекордьор в маратона с време от 2:01:39, постигнато през 2018 година.

Все още няма повече детайли относно евентуалната забрана за моделите на Nike, но със сигурност конкуретните компании са отдъхнали поне малко.