В днешно време всеки един от хората, които се интересуват поне до някаква степен от обувки и следят какво се случва в снийкър културата не само в България, но и в световен мащаб, е запознат с бранда New Balance. През последните 2 години шумът около марката стана все по-голям, а заедно с това се засили, както интересът, така и търсенето на определени модели.

Въпреки, че са бранд със заветна история, простираща се десетилетия назад във времето, за мен New Balance се появиха на картата през 2012-2013 г. По това време единствените хора, които можеше да видиш с такива обувки бяха така наречените “хипстъри” и хора от хардкор сцената. За вторите ми беше по-приемливо да ги виждам с New Balance, тъй като редом с Nike, това е една от основните марки в гардероба на всеки фен на бостънския хардкор. И двата типа субкултури залагаха най-много на един и същи модел – New Balance 574. Години наред се чудех какво им харесват толкова, докато един ден не ги обух и аз и всичко ми светна. Освен, че бяха супер удобни, маратонките се оказаха и доста здрави. А цената – повече от приемлива. Така интересът ми към марката стана по-голям и все по-често започнах да чувам за нови модели, нови колаборации и за неизбежното завръщане на ретро модели от 80-те и 90-те години на ХХ век.

Интересен факт е, че до преди 2 години New Balance бяха изключително популярен бранд, но винаги успяваха да останат под радара на хайпбийстовете и реселърите. Лимитираните им релийзи обикновено бяха смислени колаборации с различни стрийтуеър брандове и снийкър магазини като Kith, Concepts, Solebox, Colette, Bodega и много други, а освен тях, редки бяха и обувките с лейбъл Made in USA или Made in England. Ритейл цената им хич не беше ниска, но пък оправдаваше всички очаквания – здрави обувки с премиум материали, в лимитирано количество за най-големите и най-истинските ценители.


Нещата обаче се промениха точно, когато New Balance решиха да възродят ретро моделите 990, 991, 992 и 993. Това се случи и в най-подходящия момент, когато dad fit модата все още беше в пика си. Силуетът на моделите перфектно напомня на маратонка, която всеки мъж над 50 г. възраст би обул на краката си. Първи внимание на тези няколко ретро обувки обърнаха снийкър ентусиастите в страните от далечния изток – Япония, Китай и Кореа. Широките навити панталони, работната риза и чифт New Balance 992 в един момент стана запазена марка, от която много хора по света се вдъхновиха. Така трендът доби глобален статут, а New Balance избухнаха. Редом до 990, 991, 992 и 993 се наредиха и други модели като новите 327, 237 и модернизираната версия на 574 – 57/40. Точно тези няколко модела бяха едни от най-ценните им релийзи през 2020 г. Но един от тях ми направи особено впечатление, защото се различава коренно от това, което сме свикнали да виждаме от бранда – New Balance BB550.

През 2020 г. New Balance заложиха на едно много ценно партньорство – това с Aime Leon Dore, което не само ги изстреля на челните позиции, редом до Nike, Jordan и adidas, но за пореден път доказа, че това е марка, която много държи на историята, визията и качеството. Aime Leon Dore е бранд за дрехи и магазин, основан в Queens, Ню Йорк през 2014 г. Основателят на бранда Teddy Santis винаги е имал особена привързаност и любов към модата и баскетбола. През последните години, заедно с New Balance си партнират за няколко различни модела, един от които е BB550. Интересен факт е, че същият Teddy Santis става creative director на New Balance в началото на април тази година. Но нека говорим по същество..

В края на 80-те години на ХХ в. баскетболът набира все по-голяма популярност, а пазарът се доминира от различни баскетболни модели обувки като Air Jordan 1, Nike Air Flight и Blazer, adidas Forum, Converse Cons ERX 300 и 350 и други. Тогава New Balance решават да се включат в играта и правят нещо коренно различно от маратонките за бягане, с които са популярни по това време – изкарват баскетболен модел обувки. Така през 1989 г. на бял свят излиза New Balance P550 – ниска, здрава, кожена баскетболна обувка. За съжаление, тъй като брандът бил познат именно заради обувките си за бягане (New Balance 990 и New Balance 1500), а и конкуренцията на пазара в тези години била изключително голяма, моделът е спрян от производство. До днес.


След няколко успешни колаборации между New Balance и Aime Leon Dore, през 2020 г. Teddy Santis решава да възроди New Balance 550. По-обемният силует на обувката го прави изключително съвременен и подходящ да бъде част от днешните трендове. Допълнително за това допринася и интересният маркетинг с визии, наподобяващи реклама от края на 80-те, които гъделичкат приятно носталгията ни. Изчистеният дизайн с щипка отличителни цветове като жълто, зелено и червено, в комбинация с висококачествените материали, от които е направен модела, изграждат BB550 по-скоро като артистична творба, отколкото като обикновена баскетболна обувка

Но не само колаборацията с Aime Leon Dore прави този модел толкова интересен, търсен и желан. Дори и обикновените релийзи на обувката излизат в лимитирани бройки и са достъпни само в отбрани снийкър бутици в света. Това, комбинирано с реселъри и ботове, моментално прави шанса да се сдобиеш с чифт от този модел почти невъзможен, а желанието – още по-голямо. Положителната страна на нещата е, че resell цената на обикновените релийзи е с около 20-30 € над редовната, което ги прави донякъде достъпни, ако имаш излишни 300 лв. в касичката.



През 2021 г. моделът продължава да е в челните класации на много снийкър ентусиасти по света, а партньорствата не спират до тук. В началото на годината английският снийкър ритейлър Size? също допринесе за допълнителното популяризиране на New Balance 550, като изкара своя разцветка на обувката. Освен нея, този месец излиза и втората им колаборация – College Pack, която освен бяло-оранжева разцветка на 550, включва и изцяло оранжев New Balance 574.


Вярваме, че New Balance 550 определено е един от моделите, които ще вземат златото и платината в класациите за тази година. В една култура, доминирана от лимитирани релийзи на Air Jordan, Nike и Travis Scott, една такава обувка е като глътка свеж въздух и лъч надежда, че нещата могат да бъдат и по-добре и че не е задължително да си партнираш с някоя световно известна личност, за да пожънеш успех. Затова с нетърпение гледаме към бъдещето и тръпнем в очакване да видим какво още са ни подготвили New Balance и Teddy Santis.